De, 2020-ban többen haltak meg, mint az előző években

A közösségi médiában sokszor dobják be, hogy milyen mulatságos, hogy miközben járvánnyal riogatnak minket, a KSH adatai szerint is kevesebben haltak meg 2020-ban, mint az azt megelőző években. Ez azonban nem igaz, mint ahogy ennek akárki utánajárhat pár perc alatt. Nézzük tehát a “hivatkozott” KSH adatait: 1.2. Halálozások száma nemek és korcsoportok szerint, hetente. Itt 2015 elejétől heti bontásban láthatjuk a halálozási adatokat nemek és korcsoportok szerint. A táblázat egy gombnyomással letölthető Excel formátumban is, ahol könnyen elemezgethetjük az adatokat. Aki nem járatos az ilyesmiben, az letöltheti tőlem az így kapott Excel fájlt és tovább játszhat vele (érdemes ehhez a linket kimásolni és egy új böngésző fülbe beilleszteni): Excel fájl adatokkal és grafikonokkal. 

Ennek az Excel fájlnak négy lapja van:

1. lap (1.2.): A KSH oldaláról letöltött adatok úgy, ahogy letöltődött.

2. lap (Adatok): A letöltött adatok kis előkészítés után. Táblázattá alakítottam, a kor kategóriáknak a fejlécben egyértelműsítettem ehhez az oszlop neveit és elrejtettem a nők és férfiak külön oszlopait (E – AF oszlopok), mivel most csak az összesítés érdekelt.

3. lap (Összesítés): A táblázatból pár kattintással összesítő (úgynevezett pivot) táblázatot generáltattam az Excellel. Ez egymás melletti oszlopokban jeleníti meg az egymás utáni évek adatait, hogy könnyebben össze lehessen vetni az éveket.

4. lap (Grafikon): A pivot táblázat alapján az Excel által generált grafikon, amely a heti halálozási adatokat mutatja mindegyik évre külön. Egy kis grafikonon megjelenítettem a teljes éves adatokat.

Értelmezés

Az adatokból egyértelműen látszik, hogy az év közben – vélhetően a lezárások miatt – nem jelentkezett kimutatható extra halálozás, de ez drasztikusan megváltozott ősszel – szintén vélhetően – a nyári nyitás miatt. Így az átlagosan 130 ezres éves halálozás körülbelül 10%-kal megemelkedett (142 494 halálozás). Az emelkedés összhangban van a regisztrált COVID19 halálesetek számával. Annál körülbelül 50%-kal magasabb, ami azt valószínűsíti, hogy nem minden COVID19 halálesetet regisztráltak COVID19-nek. Ez pontosan ellentétes azzal a hamis hiedelemmel, hogy mostanában az autóbaleseteket is COVID19-ként regisztrálják.

Az ilyen típusú elemzést “többlet halálozás” (“excess death”) elemzésnek nevezik. Ez azért fontos megközelítés, mert pontosan nem függ attól, hogy hogyan kategorizálják a haláleseteket. Persze pont emiatt csak korlátozottan lehet megfeleltetni a többlethalál eseteket egy adott okkal. Eléggé valószínű, hogy a többlethalálozást a COVID19 okozta, de más tényezők is hozzájárulhatnak az eltéréshez. Ezek egy része éppen csökkentheti a többlethalálozást (kevesebb közúti baleset, kevesebb influenza halál stb.), más részük tovább növelheti (elmaradt egyészségügyi beavatkozások, esetleg öngyilkosságok emelkedő száma, bár erre nincs bizonyíték).

Ha valaki azt állítja, hogy persze, mert a KSH hamisítja az adatokat, akkor arra azt tudom mondani, hogy ez egy más állítás, mint az eredeti, azt külön kellene igazolnia annak, aki az állítást teszi. Egyébként azért elég nehéz lenne tizenháromezer halálesetet az összes összefüggésével együtt hamisítani.

Frissítés (2021.03.09.)

Az olvasóim közül néhányan hiányoltak régebbi adatokat. Íme a KSH adatok 1990-ig visszamenőlegesen: 1.5. Halálozások a gyakoribb halálokok szerint (1990–). Ezek éves adatok, azaz január 1-től december 31-ig szólnak. A grafikonra illesztettem szabályosan egy lineáris trend vonalat. Magyarországon a lakosság száma folyamatosan csökken, és részint ezért a halálozások száma is. Tehát csupán azt nézni, hogy 2000 előtt mindig nagyobb volt a halálozások száma mint 2020-ban, az persze bugyuta érvelés lenne. A trendvonal a bázis. Ehhez képest látszanak is az ingadozások, amelyek magyarázhatók például nagyobb influenzajárványokkal.

Források

Facebook hozzászólások
X-Aknák - az igazság nem odaát van!